Geen shampoo meer aan mijn kop

Geplaatst op Geupdate op

Recent zag ik op Facebook een paar YouTube-filmpjes voorbij komen over haren wassen zonder shampoo. Jonge vrouwen met weelderige haardossen die vertelden dat er bij hen geen klodder shampoo meer aan te pas kwam en kijk eens hoe geweldig hun haar eruitzag. Met dan de nodige oh’s en ah’s in de commentaren van diegenen die het filmpje hadden gepost of het op andermans pagina hadden gezien. Dus dacht ik: laat ik maar eens wat schrijven over de zogenaamde ‘no poo’-methode, gezien ik daar zelf een adept van ben.

Want ja, het heeft dus een naam als je shampoo-geheelonthouder wordt. ‘No poo’ staat voor ‘no shampoo’ en gezien de betekenis van ‘poo’ tegelijk ook voor ‘geen rotzooi aan mijn hoofd’. Mensen die de shampoofles bannen, doen dat meestal om een combinatie van redenen: gezondheid, milieu, ontevredenheid over de effecten van allerlei produkten op het eigen haar en de portemonnee. Moeten we nu ook al bang zijn voor wat shampoo? Niet per se, maar toch even een paar feiten. In een Amerikaanse studie uit 2004 werd vastgesteld dat de gemiddelde volwassene elke dag 9 verschillende verzorgingsprodukten gebruikte die een totaal van zo’n 126 verschillende chemische stoffen bevatten. Die hoeven natuurlijk niet allemaal schadelijk te zijn, maar ik raak er toch een beetje van onder de indruk. In shampoo zitten stoffen als: sodium laureth sulfaat (SLS), dimethicon en parabenen.  SLS is een detergent, dus het spul wat de shampoo zo overvloedig laat schuimen. Dimethicon is zoiets als silicone, het legt een olie-achtig laagje over je haren. En parabenen worden gebruikt als conserveer- en bacteriedodend middel. Geen van alle staan ze bekend als erg toxisch, maar SLS staat er wel om bekend dat het de huid en ogen kan irriteren, dimethicon verhindert dat het haar vocht kan opnemen en zorgt dus voor uitdroging en zowel wat SLS als parabenen betreft blijft het onduidelijk of ze nu wel of niet een rol zouden spelen bij het ontstaan van sommige kankers. Een argument voor voorzichtigheid is ook dat je lichaam veel minder verweer heeft tegen schadelijke stoffen die via je huid in je lichaam komen dan bv via voeding. Via je huid komen stoffen namelijk meteen in de bloedstroom. Ze kunnen daar niet worden afgebroken door enzymen, zoals wanneer stoffen via de maag gaan.  In milieu-opzicht is bekend dat de produktie van SLS vervuilend is, dat het het grondwater vervuilt en shampoo zit natuurlijk altijd in plastic flessen die je moet weggooien.

Chemische effecten van producten, het klinkt altijd een beetje als oncontroleerbare hocus pocus. Je mag er nog zoveel over hebben gelezen – de ene zegt dit, de andere dat – uiteindelijk weet je niet wat het doet in je lijf. Wat je wel zelf kan vaststellen, zijn de effecten van shampoo aan de buitenkant. Ik weet niet wat jouw verhaal is, maar persoonlijk had ik toen ik nog shampoo en conditioner gebruikte telkens weer de ervaring dat mijn haar na een wasbeurt een zijdezacht gordijn was dat als een slappe pannenkoek op mijn hoofd lag. Nu heb ik van nature heel stijl en fijn haar – sowieso al een bron van ergernis – en het leek alsof dat met gewoon wassen nog een graadje erger werd. Onhandelbaar en geen enkel volume. Zodra het weer iets meer volume kreeg, was het gelijk ook vet en kon ik weer gaan wassen. Elke vrouw weet dat dit ‘your worst nightmare’ is. Als je bekijkt wat shampoo precies doet, hoeft mijn ervaring niet te verwonderen. Shampoo wast het laagje talg weg dat je hoofdhuid van nature afscheidt, waardoor de hele boel droger en minder ‘gesmeerd’ wordt. Hoofdhuid krijgt het signaal: te droog, en gaat dus meer talg produceren. Daarvan wordt je haar vet, je moet weer wassen en daar heb je de vicieuze cirkel.  Het komt erop neer dat je hoofdhuid deIMG_4449 hele tijd in overdrive werkt.

Het goeie nieuws is dat je dat kan stoppen. Weg met die shampoo en conditioner. Ik stond er een beetje argwanend tegenover maar onder impuls van mijn partner, die al langer van de schuimfles was, begon ik er toch aan zo’n anderhalf jaar geleden. Na wat experimenteren heb ik nu de goeie formule gevonden. Het werkt voor iedereen anders, maar ik geef je mijn perfecte combi mee.

Aan te schaffen voor ‘no poo’-wasbeurt:

een potje natriumbicarbonaat (in Nederland wordt het zuiveringszout genoemd) en een fles appelazijn. Beide zijn in elke reguliere supermarkt te koop (tenzij als je bio-azijn wil, dan misschien niet).

Hoe ga je te werk?

  • schep 2 soeplepels natriumbicarbonaat in een kop en vul aan met warm water
  • goed omroeren tot je een melkige vloeistof hebt
  • zet ook een fles klaar die je voor 1/3 met de azijn hebt gevuld en voor 2/3 met koud water hebt aangelengd
  • maak je haar nat en giet voorzichtig je natriumbicarbonaat-mengsel erover
  • beetje inmasseren, vooral op de haarwortels. Dit is misschien een beetje wennen, in het begin moet je nog afkicken van de gewoonte dat haar wassen gelijk staat met schuim en vraag je je af of je haar zonder schuim wel schoon wordt.
  • haar uitspoelen. Het kan in dit stadium een beetje stug voelen, geen nood, gewoon doorgaan.
  • haar een beetje uitknijpen zodat het meeste water eruit is
  • giet azijnmengsel over je haar, zo veel of weinig als voor jou goed voelt, dit hangt ook af van de lengte van je haar natuurlijk. Ja, het is lekker koud, maar da’s prima om je hersenen een opkikker te geven.
  • beetje inmasseren en eventueel even laten intrekken. Je voelt meteen dat je haar hiervan zachter wordt.
  • goed uitspoelen
  • voor de rest je haar behandelen zoals je gewend bent.

Sommige mensen gebruiken minder natriumbicarbonaat, voor mij werkt het beter met iets meer. Met de verhouding azijn-water kan je ook experimenteren en je kan ook doodgewone huishoudazijn gebruiken. En nee, je haar ruikt niet naar azijn achteraf, bij het opdrogen trekt de geur helemaal weg. Het kan zijn dat je met deze methode even geduld moet hebben in het begin en je niet direct laaiend enthousiast bent. Je hoofdhuid is het namelijk gewend om veel talg te produceren en zal dat nog een aantal weken of maanden blijven doen, zodat je door een wat onevenwichtige fase moet. Volhouden is dan de boodschap!

En hoe staat het nu met mijn eigen haardos? Wel, ik zie er intussen niet uit als een filmster in een shampoo-commercial, mijn haar blijft wat het is natuurlijk. Het voelt wel een stuk beter. Er zit een tikkeltje meer volume in, al blijft dat in mijn geval erg relatief, en ik hoef geen volumeschuim, haarmasker, gel, lak of andere sprays meer te smeren of spuiten.  Ik ben opgelucht dat ik van al die potten en flessen af ben en dat ik met natuurlijke middelen prima voor mezelf en het milieu kan zorgen.

Sandra

4 gedachten over “Geen shampoo meer aan mijn kop

    […] en conditioner kan je mijden door de ‘no poo’-methode aan te leren om je haar te wassen. Daarover heb ik het eerder al […]

    Miranda zei:
    8 juli 2014 om 17:27

    Geweldig verhaal bedankt. Mag ik vragen hoe vaak je nog je haar wast met baking soda en appelazijn?

      sandrotsjka Gereageerd:
      12 juli 2014 om 08:38

      Hallo Miranda, ik was mijn haar altijd op deze manier, meestal zo’n keer of twee per week.

    Alternatieven voor shampoo « Villa VanZelf zei:
    29 augustus 2016 om 08:23

    […] schreef ik al over de zogenaamde no-poo-methode om je haar te wassen, wat inhoudt dat je je haar niet meer met shampoo wast, maar het op een alternatieve manier […]

Geef een reactie

