Voor wie moet ik nu in vredesnaam stemmen?

Geplaatst op

Bij de vorige verkiezingen had ik er ook al last van, maar nu wordt het helemaal een gewetenskwestie: hoe stemmen op 25 mei? In alle eerlijkheid kan ik zeggen dat ik sinds mijn 18e consequent op Groen (toen nog Agalev) heb gestemd. Dat zal ik allicht opnieuw doen, zij het bij gebrek aan alternatief. Met een mengeling van onbehagen, verontwaardiging en bezorgdheid stel ik vast dat milieu (klimaatverandering, voedselveiligheid, industriële vervuiling, …) helemaal geen thema is. De belangrijkste kwestie is wie in het zoveelste debat wie vakkundig onderuit heeft gehaald, maar de inhoud … ho maar. Als het al ergens over gaat, dan over economische thema’s: de heilige drievuldigheden à la werkgelegenheid, concurrentiepositie, koopkracht, … Dat intussen vaststaat dat het afsmelten van het West-Antarctische ijsplateau onomkeerbaar is en we over x aantal jaren een stijging van het zeepeil van zo’n meter mogen verwachten, het zal de heren en dames politici worst wezen. Dat zien we dan wel.

En ik snap het: als je herverkozen wil worden, moet je vooral niet komen aanzetten met doembeelden, daar heeft niemand een boodschap aan. Voor de meeste kiezers is bovendien de zorg of ze na de zoveelste herstructurering nog een job hebben meer prangend dan de hypothese dat hun kleinkinderen over 30 jaar met hun hebben en houden in het water staan na een overstroming omdat er nu in 2014 helemaal niks aan die smeltende ijskap is gedaan. Maar toch. Toch zit ik te wachten tot er een keer middenin zo’n eindeloos saai debat een écht groene politicus op de tafel slaat en zegt: ‘Eigenlijk is dat allemaal van de pot gerukt geneuzel, mensen, wat er écht op de agenda zou moeten staan is niks minder dan ons voortbestaan, dus laten we ons nu vooral daarmee gaan bezighouden’. Waarna ze allemaal tot inkeer komen en om ter hardst hun politieke breinen gaan inzetten om de meest clevere maatregelen te bedenken om het verbruik van fossiele brandstoffen omlaag te halen (in plaats van een extra brede, maar wel overkapte Antwerpse Ring aan te leggen), in duurzame landbouw en goed openbaar vervoer te investeren, schone en ethische technologie boven winst te verkiezen etc.

verkiezingenHelaas, het gebeurt niet. Groen noemt zich de enige partij die sociaal én groen is en ja, hun programma komt het dichtst in de buurt bij mijn persoonlijke overtuigingen, maar ook bij hen lees ik geen krachtige taal, voel ik nauwelijks enige urgentie wat milieu en klimaat betreft. ‘Betere jobs, betere economie’, ‘Rechtvaardige beslatingen’, ‘Schone, betaalbare energie’, en blablabla. Niemand durft te zeggen dat ons economisch model in wezen onverzoenbaar is met onze overleving op lange termijn en dat het dus nu is dat alles grondig moet worden herdacht, in plaats van een mini-pleistertje hier en een lapmiddeltje van een paar miljoen euro daar. ‘Groen’ is in de mainstream terechtgekomen en praat net zo goed het economische discours mee als de andere partijen, en dat spijt mij. Intussen werd er op Het Groene Boek gedebatteerd over de noodzaak van minder werken (in plaats van meer en langer) en een nieuwe mobiliteit, over ‘transitie en economie: verbeteren of vervangen?’. Waren daar groene politici aanwezig? Ik zie er in elk geval geen in het sprekerslijstje staan. Hier dus mijn raad: beste Groen, sluit al die klimaatdeskundigen en academici, die actiegroepen en burgerbewegingen die ofwel écht vernieuwende boodschappen brengen ofwel onomwonden zeggen waar het op staat en wat ze willen in de armen, luister naar ze, maak een alliantie van hun deskundigheid, hun engagement en jullie invloed. Vertel een krachtig verhaal dat appelleert aan de onderdrukte bezorgdheid van velen die tot apathie en a-politieke gevoelens is verworden. Zeg duidelijk: ‘het is niet te laat en dit is wat we allemaal kunnen doen voor een aangenamer, schoner, trager leven.’

Dan kan ik tenminste weer in eer en geweten in plaats van halflauw voor jullie stemmen.

Sandra

Geef een reactie

