Jezelf verzorgen zonder plastic en andere rommel

Geplaatst op

Vandaag een verhaal op nieuwssites over een Nederlandse student die een oplossing heeft bedacht om de plasticsoep die in onze zeeën en oceanen ronddrijft op te ruimen. Wat me bij de plastic brengt die in duizenden cosmetica-producten zit: zogenaamde ‘microbeads’, minuscule plastic korreltjes die niet alleen in scrubproducten zitten, maar ook in tandpasta, shampoo en oogschaduw. Microbeads worden niet door waterzuiveringsinstallaties uitgefilterd, komen in zee terecht, in vissen, en uiteindelijk ook in ons lichaam als we die vissen opeten. Door onszelf schoon te houden vervuilen we dus niet alleen de oceanen, maar via een omwegje ook onszelf. Er gaan al stemmen op om consumenten door een sticker erop te wijzen dat een bepaald product microplastics bevat. Zo komt het er maar weer op neer dat de verantwoordelijkheid bij ons wordt gelegd in plaats van bij bedrijven – die zich bv. zouden kunnen engageren om niet langer plastic in hun producten te verwerken – of de overheid, die het gebruik van microplastics zou kunnen verbieden.

Tot het zo ver is, kunnen wij er natuurlijk voor uitkijken en geen plastic rommel op ons lijf smeren.

Sinds ongeveer een jaar ben ik geleidelijk gaan experimenteren met systematisch de producten die ik tevoren allemaal in de badkamerkast had staan te vervangen door natuurlijker alternatieven. Het blijft een beetje een zoektocht en erg veel ervaring heb ik er nog niet mee, maar dit kan ik alvast met jullie delen:

  • aleppGezicht reinigen: deed ik voorheen met dure producten. Nu gebruik ik water en zeep, zij het niet om het even welke zeep. De zachte natuurlijke zepen van Weleda zijn prima en drogen je huid niet uit. Ook een aanrader: Aleppo-zeep, dat is een zeep die traditioneel in de Syrische stad Aleppo wordt gemaakt uit olijf- en laurierolie. Te vinden in bio-variant voor wie dat belangrijk vindt.
  • Make-up verwijderen: tevoren met allerlei lotions waarbij ik maar bleef schrobben en de volgende ochtend steevast nog donkere randen rond mijn ogen had, zodat ik de dag met opnieuw schrobben kon beginnen. Nu gebruik ik daarvoor zoete amandelolie, ik merk dat de make-up makkelijker in één keer verwijderd kan worden en dat het zachter is voor mijn ogen.
  • Wattenschijfjes: het stoorde me dat ik elke dag verschillende van die dingen gebruikte, alles bij elkaar geeft dat in een jaar tijd toch een hoop afval. Nu gebruik ik latex sponsjes die een stuk langer meegaan. Je moet ze wel vaak uitwassen als je oliën gebruikt, maar dat heb ik ervoor over, ze kunnen ook gewoon mee in de wasmachine.
  • Nachtcrème: durft wel eens heel duur uit te vallen, zeker als je voor topmerken gaat. Ik ben overgestapt op oliën: zuivere jojoba-olie of ter afwisseling amandelolie. Zuinig in het gebruik en relatief veel goedkoper.
  • Dagcrème: ik gebruik sinds een tijdje karité-boter (dikwijls onder de Engelse naam ‘shea butter’ te vinden). Het is een dikke crème gemaakt uit de noten van een West-Afrikaanse boom die allerlei vitaminen bevatten, vochtinbrengend werken en – hoera! – rimpels zouden verminderen doordat de huid er elastischer van wordt. Smeren dus! Eerst was ik wat sceptisch om het ’s ochtends te gebruiken want ik vond het wel heel vet en had geen zin om met een glimmende kop de deur uit te gaan, maar ik heb een eerder droge huid, dus voor mij werkt het.
  • Douchegel: gebruik ik al even niet meer. De zeepblokjes die ik voor m’n gezicht gebruik doen ook dienst onder de douche.
  • Body lotion:  de laatste pot van de Body Shop raakt stilaan opgesmeerd, tussendoor gebruik ik de oliën of karitéboter die ik ook als nacht- en dagcrème gebruik.
  • aloe veraHier en daar wordt aloe vera-gel aangeprezen als een half wondermiddel, het zou bv goed zijn bij wondjes of als gezichtsmasker. Ik heb toevallig zo’n plant in huis en heb het een keer geprobeerd, maar was er niet superenthousiast over. Mijn gezicht voelde achteraf vooral heel trekkerig en vervelend. Misschien nog een keer mee experimenteren.

 

  • Make-up: gaat bij mij niet snel op, dus ik heb nog wel wat oogschaduw, mascara en dergelijke in huis waar waarschijnlijk allerlei vieze ingrediënten inzitten. Die gebruik ik op en daarna ben ik van plan over te schakelen op zuiverder producten. Ik zou natuurlijk ook kunnen besluiten om helemaal geen make-up meer te gebruiken, maar dat wil ik (voorlopig) niet. Ik prijs mezelf al uitbundig dat ik de stap heb gezet om geen ‘concealer’ meer te gebruiken om de kringen rond mijn ogen en de vlekjes hier en daar te verstoppen.
  • Tandpasta: ik gebruik af en toe nog gewone tandpasta, afgewisseld met zelfgemaakte mengsels. Tandpoeder kan je maken door enkele eetlepels natriumbicarbonaat (zuiveringszout) in een potje te mengen met enkele druppels pepermuntolie. Een andere optie is zuivere kokosolie vermengen met wat pepermuntolie, natriumbicarbonaat en zeezout. Aan wie nu denkt ‘hé bah, je tanden poetsen met olie!’ kan ik vertellen dat het de eerste keren een beetje gek is die smeltende kokosolie in je mond, maar het voelt wel heel schoon achteraf.

Voor mij voelt het absoluut positief om me onafhankelijk op te stellen tegenover alle producten die ons via overweldigende mediacampagnes met de inzet van supermodellen worden opgedrongen en die we zogenaamd nodig zouden hebben. Het kan veel eenvoudiger, gezonder en minder vervuilend. Sinds ik al die ingewikkelde crèmes en lotions heb gebannen is mijn huid er trouwens beter aan toe en heb ik minder last van pukkeltjes. En da’s misschien – zeker voor de vrouwen onder ons – het allersterkste argument om de badkamerkast een keer kritisch te inspecteren!

7 gedachten over “Jezelf verzorgen zonder plastic en andere rommel

    Lieve Van Hummelen zei:
    4 juni 2014 om 11:36

    Dag Sandra,

    Dank je wel voor al deze bruikbare tips ! Ze zijn al uitprint (ik kan niet lang onthouden!) en hangen bij de haar/azijntip in de badkamer ! omdat ik meer en meer ‘gekleed’ ben hou ik mijn blote benen glad en zacht door wat olijfolie (uit de keuken) met wat zout te mengen : een superscrub !:-)

    Het blijft heel leuk om je verslagen te lezen !

    Heel veel succes bij jullie projecten, de verhuis,en alles …

    groetjes aan iedereen, Lieve

    Jacqueline zei:
    13 juni 2015 om 10:11

    Ik weet niet of al deze tips zo bruikbaar zijn. Is dit wetenschappelijk bewezen? De vraag is of het gebruik van al die oliën zo goed is. Ik ben geen deskundige, ik weet het niet, zou best kunnen. Maar ik ben iig altijd kritisch. Je schrijf bijvoorbeeld over de wattenschijfjes. Die zijn van katoen gemaakt en dus natuurlijk. Uitwassen van latex kost veel water, is dat beter voor het milieu? Weet je dat een plastic bekertje gebruiken voor de koffie op je werk, minder belastend is voor het milieu dan iedere keer een beker die afgewassen moet worden? Het wasmiddel (ook van de vaatwasser) is enorm belastend. Plastic kan herbruikt worden. Het is maar een voorbeeldje.

    Ik wil maar zeggen: Soms denk je goed bezig te zijn en dan blijkt dat helemaal niet zo goed te zijn. Ik ben een enorme voorstander van een goed milieu, doe er zelf ook zoveel mogelijk aan. Maar in de praktijk blijkt het nog niet zo eenvoudig te zijn om echt het verschil te maken.

      sandrotsjka Gereageerd:
      13 juni 2015 om 11:05

      Goh Jacqueline, dat zijn altijd weer de dingen die naar boven komen hè: is het wetenschappelijk bewezen? En kan je van elke handeling die je doet de exacte totale ecologische impact berekenen? Beide zijn heel erg moeilijk: je weet zelf ook dat aan de lopende band dingen die zogenaamd wetenschappelijk bewezen waren toch weer worden herroepen of bijgesteld. Ik ben geen wetenschapper, en ook geen ecologische expert. Ik probeer vooral mijn gezond verstand te gebruiken en ook te ervaren wat voor mij het beste werkt. Goede oliën zijn natuurlijk – en ik weet wel dat niet alles wat natuurlijk is goed voor je is -, de heilzame eigenschappen ervan staan toch wel al langer vast, dacht ik, en op mijn huid hebben ze een veel beter effect dan alle cosmetica die ik vroeger gebruikte. Wat plastic betreft: het kan herbruikt worden, zeg je, maar voor het overgrote deel van alle geproduceerde plastic is dat niet het geval. In de meeste bedrijven gaan al die bekertjes regelrecht richting vuilnisbak. Latex sponsjes gebruik ik intussen niet meer, wel herbruikbare katoenen lapjes. Kleding wassen moet ik sowieso, die enkele lapjes die erbij gaan verhogen mijn waterverbruik niet. Bovendien heb ik een composttoilet en toevallig is dat wel een enorme besparing op water. En nu jij! Ik bedoel maar: het is zoals je zegt, niet altijd eenvoudig om het verschil te maken. Eet ik een niet-bio komkommer uit België of wel bio uit Spanje, ik zeg maar wat. We moeten allemaal afwegen en zoveel mogelijk rekening houden met het totaalplaatje.

        Jacqueline zei:
        13 juni 2015 om 11:47

        Je hoeft je beslist niet aangevallen te voelen! Je reactie (‘En nu jij!’) komt een beetje zo over. Door kritisch te zijn komen er alleen maar meer veranderingen (verbeteringen) op gang. Dat is nu juist mijn bedoeling. Ook ik ben milieubewuster bezig dan de gemiddelde Nederlander. (Maar nee ik heb geen ecologisch toilet.) Ik wil maar zeggen: ik doe mijn best, jij doet je best en dat is toch al hartstikke mooi? Ik kwam op jouw site omdat ik alleen nog maar producten wil gebruiken zonder microplastics. En ja, het spijt me, maar ik houd erg van wetenschappelijk bewezen feiten. Ik blijf kritisch en dat zouden meer mensen moeten doen, vooral zij die de wereld zonder na te denken vervuilen. Ik denk overigens niet dat jij daar onder valt. Veel succes verder !

        Gr Jacqueline

    sandrotsjka Gereageerd:
    13 juni 2015 om 16:25

    Ik voel me niet aangevallen Jacqueline. Die ‘En nu jij!’ was als speelse speldeprik bedoeld, maar tegenwoordig is het zo dat we humor in teksten soms niet meer oppikken als er geen knipoogje-emoticon bij staat. Dat we elk op onze manier in eer en geweten ons best doen is absoluut mooi. Jij ook veel succes!

    Pilla zei:
    14 juni 2016 om 14:41

    Weet iemand waar ik een site kan vinden waar ik producten zonder plastic kan vinden alvast bedankt

      sandrotsjka Gereageerd:
      14 juni 2016 om 19:06

      Hoi Pilla, er zijn ontelbaar veel sites te vinden waarop ecologische / bio verzorgingsproducten te koop zijn. Wij maken geen reclame of bevelen niet aan, maar als je bv googlet op ‘natuurlijke / ecologische /bio verzorgingsproducten’ kom je er vanzelf op. Dan nog blijft de opdracht om goed uit te kijken of te achterhalen wat de ingrediënten van producten zijn want niet alles wat als natuurlijk of ecologisch wordt aangeprezen is ook zo zuiver. Met natuurlijke oliën zit je wel goed, daar kan moeilijk plastic inzitten, met crèmes en smeersels is het een beetje uitkijken. Er zijn ook blogs waar wordt gefocust op zelf maken of waar je recensies van producten kan vinden, zoals Voedzo bv (http://voedzo.nl/category/verzorging/). Succes! Sandra

Geef een reactie

