Zero Plastic Week: een brief aan de supermarkt

Geplaatst op

zero plastic weekMorgen begint Zero Plastic Week: een week waarin wereldwijd aandacht wordt gevraagd voor het probleem van plasticafval en waarin je persoonlijk wordt uitgedaagd om een week lang geen nieuw plastic aan te kopen. Allemaal mooi, ik ben fan en zal het zeker proberen. Maar er zit toch ook wel een addertje onder het gras. Mijn eigen herbruikbare tas meenemen wanneer ik winkel doe ik sowieso en aan de kassa ben ik alert om zakjes te weigeren. Maar wat met al het verpakkingsplastic dat ik bij elke winkelbeurt in de supermarkt ongewild in mijn kar moet laden? Daar heb ik vaak geen keuze in. Extra vervelend: ik koop veel biogroenten en -fruit en steevast zitten die dingen geseald in plastic film, waarschijnlijk om ze duidelijk te onderscheiden van niet-bio, wat vaker los wordt verkocht. Een perverse contradictie vind ik, dat om gezond en milieuvriendelijk te eten je tegelijk extra moet vervuilen. Ja, ik kan natuurlijk een groentenmand nemen of naar de boerenmarkt gaan en zo verpakkingen vermijden, maar ik wil ook doodgewoon bij de wekelijkse winkelbeurt in mijn gebruikelijke supermarkt zonder gewetenskwesties biogroenten en -fruit kunnen kopen.

Het valt me op dat initiatieven als Zero Plastic Week de verantwoordelijkheid helemaal bij de consument leggen met slogans als ‘Ga jij de uitdaging aan?’ en dat er geen aandacht wordt gevestigd op het feit dat het wel bedrijven zijn die al dat plastic de wereld in sturen en dat zij net zo goed, of misschien wel meer, de taak hebben om daar verandering in te brengen.

Ik broed er al even op en nu doe ik het. Ik schrijf een brief naar de directeur productpromotie van Colruyt om te vragen om actie te ondernemen. Hier is mijn brief, hij gaat morgen de deur uit. Ik denk dat ik op termijn ook andere supermarkten aanschrijf, maar ik begin bij Colruyt omdat ik daar het vaakst aankopen doe en hun aanbod het beste ken. Als je mijn brief wil kopiëren of aanpassen en hem zelf ook versturen, voel je vrij. Ik hou jullie zeker op de hoogte van het vervolg.

Aan de heer Tony De Bock, directeur productpromotie van Colruyt / Edingensesteenweg 196 / 1500 Halle

Geachte Heer,

9 tot 15 juni is wereldwijd Zero Plastic Week: in die week wordt extra aandacht gevraagd voor het probleem van plasticafval en de enorme milieuschade die hierdoor wordt veroorzaakt. Vandaar de oproep om te proberen een week lang geen nieuw plastic aan te kopen. Initiatieven als dit doen een sterk appel op de individuele consument: aanvaard geen plastic tasjes, beperk plastic verpakkingen tot het minimum.

Als milieubewust mens wil ik hier graag aan meewerken. Ik vind wel dat van bedrijven een evenredige inspanning moet worden gevraagd om het gebruik van plastic drastisch te verminderen, anders blijft het dweilen met de kraan open.

Toevallig of niet valt Zero Plastic Week samen met de bioweek bij Colruyt, waarin u korting aanbiedt op uw hele gamma biologische producten. Persoonlijk koop ik heel veel bio. Waar ik het echter moeilijk mee heb, is dat zowat alle verse biogroenten en -fruit in plastic verpakkingen zitten. Aan de ene kant koop ik producten aan die gezond zijn voor mezelf en voor het milieu, aan de andere kant laad ik mijn winkelkar vol plastic dat ik moet weggooien, wat me keer op keer stoort.

Ik apprecieer uw inspanningen om een gevarieerd gamma bioproducten aan te bieden. Ik vind het ook een hele verademing wanneer ik een keer in één van uw Bioplanet-winkels kom, waar groenten en fruit wel los worden verkocht.

Hier komt mijn concrete vraag aan u: kan u ervoor zorgen dat er ook in de gewone Colruyt-winkels een mooi bio-aanbod is dat niet in plastic verpakkingen zit? Bij voorkeur los, en niet zoals ik in sommige andere supermarkten zie in verpakkingen die wel composteerbaar zijn, maar enkel in industriële composteringssites waar je als individuele consument geen toegang toe hebt.

Ik hoop dat u mee creatief wil nadenken om ervoor te zorgen dat uw klanten voeding kunnen aankopen die én gezond én milieuvriendelijk is én waardoor de afvalberg niet wordt vergroot.

Dank en vriendelijke groeten,

Sandra Roobaert

 

 

 

2 gedachten over “Zero Plastic Week: een brief aan de supermarkt

    Peter zei:
    11 juni 2014 om 14:37

    Hallo Sandra,

    mooie blog (vandaag ontdekt). Bij mijn weten is het een wettelijke verplichting dat in een winkel biologische fruit en groenten duidelijk onderscheiden en apart van niet-bio moet verkocht worden. Concreet: ofwel verpak je de bio, ofwel de niet-bio. Aangezien de bio-producten nu eenmaal in kleinere hoeveelheid worden aangeboden, is het voor een supermarkt goedkoper om net die producten te verpakken. Misschien gelukkig maar: stel je voor dat alle niet-biogroenten en fruit in een verpakking zouden aangeboden worden ipv. los. Ik vrees dus dat Colruyt en anderen niet veel kunnen doen. Het alternatief is denk ik al je biogroenten en fruit op de markt kopen, in de biowinkel of natuurlijk zelf proberen te verbouwen. Veel succes ermee (en met al je andere mooie initiatieven).

    Peter

      sandrotsjka Gereageerd:
      11 juni 2014 om 14:52

      Dag Peter,

      Ik verwacht ook wel dat supermarkten zulke argumenten zullen aanhalen, maar waar een wil is, is een weg. Het gaat erom dat we als consumenten beginnen ‘rammelen’ aan het systeem en – liefst met z’n velen, een enkeling kunnen ze negeren – duidelijk maken dat we zullen weigeren om nog producten te kopen die we niet ok vinden, ik ben er zeker van dat er dan plots allerlei mogelijk zal worden. Het is trouwens helemaal niet zo absoluut wat die verpakkingen betreft. Je kan bv. zowel bio als niet-bio kiwi’s in bulk vinden, onverpakt dus. Het verschil zie je doordat er op de bio-kiwi’s een klein stickertje ‘organic’ zit. Die hoeven dus blijkbaar niet verpakt te zijn. Op bio-appels die ik onlangs kocht zit trouwens ook zo’n stickertje op elke appel, en toch zitten ze ook nog op een kartonnen schaaltje in plastic verpakt. Dank voor je aanmoediging, Sandra

Geef een reactie

