Groene vingers? Nee. Kruidentuin? Ja.

Geplaatst op Geupdate op

Heb ik groene vingers? Niet echt nee.

Hou ik van tuinieren? Euh, niet echt.

Gebruik ik graag verse tuinkruiden bij het koken? Om eerlijk te zijn maakt het me niet zo erg veel uit of ze uit een potje komen of uit de tuin en soms ben ik ronduit te lui om naar buiten te gaan wanneer ik middenin een gerecht zit.

Wil ik een kruidentuin? Natuurlijk. Alleen al het idee van een kruidentuin staat voor gezelligheid en huiselijkheid.

Zoals ik al zei: ik ben geen tuinfreak. Er zijn dingen die ik 1000 keer liever doe dan in de aarde wroeten en met plantjes klooien, zoals piano spelen en schrijven. Bovendien is mijn partner diegene die alles over planten, permacultuur, bodems en lichtinval weet. Maar toch: ik leg wel even die kruidentuin aan.

IMG_5467

 

Hij komt vlakbij het huis, op een stukje grond dat eerst vol staat met hortensia’s, hosta, sedum, palm, rozen en vetplantjes. Na een fase van een paar weken dubben en excuses verzinnen om maar niet te hoeven starten – Hoe krijg ik al die ongewenste planten de grond uit en waar moeten ze dan heen? Moet ik vakken aanleggen om de planten van elkaar gescheiden te houden? – begin ik er doodgewoon aan. Ik ben geen planner, je zal mij niet betrappen met een mooi uitgetekend plan waar elk kruid moet komen. Ik ben meer het type wilde tuinier: de ideeën komen wanneer ik eraan begin en ik zie het wel naarmate ik opschiet. Dat was ook deze keer het geval. Het idee van de vakken sneuvelt als eerste.

 

IMG_5471Een lelijke oude betonnen borderrand gaat eruit en wordt vervangen door bouwstenen met grote gaten erin (gevonden in de garage). Zo kan een deel van de vetplantjes gered worden. Het moet allemaal vooruit gaan, dus niks geen waterpasmetingen, met het blote oog gaat ook.

Enkele planten verkassen naar een plek in het gazon waar kort geleden nog een vermolmde houten bak met een lelijke struik erin stond: hosta, sedum en centaurie (want zo’n vlakke lap gras, daar hebben we het niet voor).

Alle kruiden die sinds de verhuis in potten stonden te wachten krijgen een plek: salie, rozemarijn, bieslook, tijm, een muntcollectie (kruizemunt, pepermunt, appelmunt, bananenmunt, bergamotmunt), roomse kervel, look, dropplant, laurier, oregano, …

Munt en laurier blijven in potten (de eerste omdat hij anders volgend jaar misschien te veel gaat overheersen, de tweede omdat hij naar binnen moet wanneer het gaat vriezen), en ook dropplant (die volgend jaar zal worden uitgeplant).

Tussen de planten komen een paar stapstenen (elders in de tuin gevonden, daar lagen ze toch maar niks te doen).

IMG_5473Ziezo, missie geslaagd. Of de planten gaan gedijen, dat is nog af te wachten. En ook of ik nu meer met verse kruiden ga koken. Ik neem me in elk geval voor vanavond een vers munttheetje te drinken op de aanleg van mijn kruidentuin.

Meer foto’s vind je op de Facebook-pagina van Villa Vanzelf.

Geef een reactie

