Van goedkoop tot gratis: leve de kringwinkel en freecycle!

Geplaatst op Geupdate op

IMG_6274Ik ben zo blij met mijn ‘nieuwe’ enkellaarsjes. Hakken draag ik niet vaak, maar deze zitten prima en dat ‘vrouw-op-hakken-gevoel’ heeft toch wel iets, moet ik toegeven. Extra leuk: het prijskaartje. Ze hebben me namelijk 12,50 € gekost. Dat wil zeggen: 5,50 € bij aankoop in de kringwinkel en 7 € om nieuwe zooltjes op de hakken te laten zetten bij mijn lokale schoenmaker. Een paar maanden geleden moest ik een examen afleggen voor kamermuziek. ‘Zwart is altijd goed’ is en blijft één van de ongeschreven regels bij klassieke muziek op het podium. Een dag voor het examen besloot ik dat mijn enige, jaren oude zwarte jurkje toch een beetje te sjofel was. De kringwinkel zorgde voor de redding: ik vond er een perfect passend, zo te zien nauwelijks gedragen, exemplaar. Prijs: 7 €.

De kringwinkel kan je gerust een aanwezigheid noemen in ons gezin: mijn dochters gaan er zowat elke week langs, in hun eentje, met z’n tweeën, met vrienden, … Ze kopen er voornamelijk kleding en dvd’s. Mijn zoon, de meest verstokte niet-shopper die ik ken, scoorde er een paar overhemden toen hij filosofie begon te studeren en die plots wou gaan dragen. Mijn partner haalt er een flink deel van zijn garderobe. En verder komt er via de kringwinkel toevallig klein spul ons huis in: een boek, een juweeltje, een paar glazen, …

Kringwinkels zijn sympathiek. OK, ze ruiken een beetje muf wanneer je er binnenstapt, maar ze combineren plezier met goed-gevoel-waarden. Als klant krijg je die yes!-ervaring wanneer je precies vindt wat je nodig hebt en het dan ook nog nauwelijks iets kost. Tegelijk weet je dat kringwinkelen goed is voor het milieu en voor sociale tewerkstelling zorgt. De 125 kringwinkels in Vlaanderen bieden 5000 mensen die om allerlei redenen moeilijk op de gewone arbeidsmarkt aan de slag raken een opleiding en werk. Doordat de verkochte spullen niet op de afvalberg terechtkomen, worden elk jaar zo’n 65.000 ton CO² uitgespaard. Dat is het equivalent van 27.000  huizen een jaar lang verwarmen.

Bovendien zijn kringwinkels echt overal. Wanneer ik op de site mijn postcode intik, kom ik te weten dat er in een straal van 30 km rond mijn huis 5 zijn: in Sint-Truiden, Tienen, Tongeren, Hasselt en Diest. 6 eigenlijk, want ik kom het vaakst in de kringwinkel in Leuven, omdat ik daar toch elke weekdag in de buurt ben. En ik leer nog iets wat ik niet wist: je kan ook online shoppen bij de kringwinkels. Op uwkringding.be worden honderden artikelen geveild die je in een kringwinkel kan afhalen, van meubels tot accessoires, van elektro tot speelgoed.

IMG_6264En nog goedkoper dan goedkoop is natuurlijk gratis. Via de freecycle-groep in onze buurt kwam er onlangs zomaar even een lederen driezit in onze woonkamer terecht. Als je niet het type bent dat ‘ja’ zegt op alles wat gratis wordt aangeboden, is freecyclen ook ideaal om alle stuff die zich in je huis opstapelt kwijt te raken. Het leuke is: jij wil het niet meer, maar een ander is er blij mee. Opzoeken of er een freecycle-groep in je buurt is, kan je op deze site , maar meer en meer groepen lijken eenvoudigweg een Facebook-pagina aan te maken, dus als je in de zoekfunctie van Facebook ‘Freecycle’ intikt met daarna de naam van je gemeente of stad, zie je meteen of er een groep is. En wat er niet is, kan je natuurlijk zelf starten.

Ten slotte nog iets nieuws: samen(k)leven, een initiatief van vzw Curieus. Zij delen stickers uit die je op je raam of voordeur kan plakken en waarmee je aan iedereen in je buurt kan laten zien welke spullen je in huis hebt die je graag met anderen wil delen: van tuinparasol en gezelschapsspel tot barbecuestel en boormachine. Misschien zijn we met z’n allen een beetje te erg geïndividualiseerd om van ‘samen(k)leven’ meteen een denderend succes te maken – ‘jamaar, wat als mijn barbecuestel vuil wordt terugbezorgd als ik het uitleen?’ – maar het klinkt in elk geval goed.

Het allerleukste aan dat hele goedkoop-tot-gratis-verhaal? Niet al die bespaarde euro’s, wel dat ik geen overuren heb hoeven te werken in een job die toch vaak als corvee aanvoelt om 150 € aan nieuwe laarsjes of 60 € aan een nieuwe jurk te kunnen uitgeven, maar in plaats daarvan veel minder hoef te verdienen en mijn tijd maximaal kan besteden aan de dingen waar ik van hou.

Sandra

 

 

 

 

Een gedachte over “Van goedkoop tot gratis: leve de kringwinkel en freecycle!

    Marin zei:
    31 juli 2015 om 14:05

    Leuk om te lezen!
    Ik houuuu ook van kringloopwinkels.
    Vooral sinds ik heb besloten niks nieuws meer te kopen zijn ze ideaal 🙂

Geef een reactie

