Nog iemand een droogkast?

Geplaatst op Geupdate op

Ik vroeg me af of ik er iets over zou schrijven en dacht ‘ach nee, dat hoeft toch niet’, maar bij deze bedenk ik me. Laat me even een plechtige mededeling doen: mijn droogkast gaat de deur uit. In ons vorige huis – bosrand, oud, vochtig – gebruikte ik ze in de winter. Het was niet in overeenstemming te brengen met mijn ecologisch geweten, al die kilowatts energie die het ding slurpte, maar een kamer moeten verwarmen om daar was te kunnen laten drogen, dat zag ik dan ook weer niet zitten.

IMG_7178Toen we een jaar geleden verhuisden, met de expliciete bedoeling om eenvoudiger en duurzamer te gaan leven, nam ik me voor om de droogkast nog maar zo weinig mogelijk te gebruiken. In de praktijk werd het: niet. In de zomer droogde alles in de tuin en was het een keer slechter weer, dan wachtte ik tot er weer een zonnetje stond. Naarmate het herfst en winter werd, was de uitdaging groter. Met 5 mensen van volwassen afmetingen in één huis zijn wasmanden snel gevuld. Droogrekjes idem. De ongeïsoleerde zolder was veel te koud om was te laten drogen, en lege kamers hebben we evenmin.

Mijn partner stelde voor om een waslijntje door de eetkamer te spannen, maar dat wou ik niet. Ik vind het arme-mensen-achtig staan. Puur psychologisch en flauw, ik weet het. Dus toch maar droogrekjes, in de eetkamer of de woonkamer, dichtbij de kachel. Het lukte. Het vergde gewoon een wat andere organisatie. Toen ik de droogkast nog gebruikte, werkte ik tijdens het weekend soms drie of vier vrachten was na elkaar af: de wasmachine en de droogkast draaiden uren aan een stuk. Dat doe ik nu niet meer. Ik zet pas een nieuwe machine op wanneer de vorige lading was droog is geraakt. Met het heerlijke zomerweer van de laatste tijd is dat in een uurtje het geval, dus kan ik nog steeds verschillende machines na elkaar wassen. Maar in de winter is ‘gespreid wassen’ de oplossing. En luxe-gedrag als ‘mama, dit wil ik morgen aantrekken, kan het nog even snel in de machine en de droogkast?’ behoort tot het verleden.

Dus ja, nu onze droogkast een jaar op inactief staat, kan ik wel stellen dat we het zonder afkunnen. Het geeft een goed gevoel: een lagere elektriciteitsrekening, een minder grote ecologische voetafdruk en ook doodgewoon het weten dat je steeds minder afhankelijk wordt van machines, toestellen, apparaten. We zijn weer een stukje zelfredzamer. En we zullen weer iets minder in huis hebben wat vol verborgen kantjes zit die je niet kan schoonmaken en wat last kan verkopen door stuk te gaan.

Maar waarom vertel ik dit uiteindelijk, ook al was ik het eerst niet van plan? Omdat ik vanmorgen mijn droogkast op de freecycle-groep gooide waarvan ik lid ben. Nu had ik wel verwacht dat ik niet lang zou hoeven wachten op een geïnteresseerde, maar intussen willen maar liefst 52 mensen hem hebben en het aantal blijft stijgen. Ieder maakt de keuzes die hij denkt te moeten maken en ik wil niemand met de vinger wijzen, maar ik dacht: ‘laat ik toch maar even iets over die droogkast vertellen, wie weet gaat er iemand nadenken, raakt er iemand geïnspireerd.’.

Als je wil weten hoeveel je elektrische apparaten je kosten aan stroom en hoe groot de milieu-impact ervan is, kan je dat berekenen op de site van Energievreters . Ik deed een testje voor mijn droogkast en kwam met een bescheiden fictief gebruik van twee keer per week uit op 104 €, meer dan 520 kwH en 14 kg CO²-uitstoot per jaar.

Iemand vroeg me hoeveel mijn droogkast kostte, en een ander waarom ik ze gratis weggeef. Gewoon: weggeven voelt goed en ik weet dat ik me lichter en blijer zal voelen wanneer ze de deur uit is. Voor dat gevoel hoef ik geen geld te krijgen.

En nu nog even loten wie ze uiteindelijk mag komen ophalen voor haar tweede leven.

 

 

Een gedachte over “Nog iemand een droogkast?

    gerhildemaakt zei:
    6 augustus 2015 om 19:53

    Ik heb bewust nog nooit een droogkast gehad, maar momenteel ben ik wel blij dat het bestaat. Wij wonen in een verbouwing en ik kan hier niet wassen nog drogen (overal stof!). Ik hand momenteel dus af van de wasserette (en mijn schoonmoeder helpt ook wat), maar zal heel blij zijn als ik na de verbouwingen kan wassen en drogen (zonder droogkast) in eigen huis.

Geef een reactie

