natuur- en slakvriendelijk tuinieren

Geplaatst op

IMG_8083Tot voor kort stond ik er niet eens bij stil. Slakken? Ja, nu je ’t zegt, maar nauwelijks gezien dit voorjaar. Ik besefte pas dat het iets bijzonders was toen ik meer en meer tuiniers hoorde klagen over de schijnbaar niet te stoppen gigantische invasie van slakkenlegers. Het bracht wel herinneringen naar boven van mijn eigen strijd tegen slakken toen ik mijn eerste stappen als argeloos amateur-tuinier zette. Ik ben nu enkele stappen verder, en nog steeds argeloos amateur-tuinier ;-), maar gelukkig heb ik onderweg kennis gemaakt met permacultuur, en nog beter: met natuurlijk moestuinieren en schijnbare chaos. Ik leg nog wel een keer uit wat dat precies betekent, maar het komt erop neer dat je veel meer natuur toelaat in je tuin: een grote diversiteit aan groeiers en bloeiers zorgt voor een grote diversiteit aan insecten, zoogdiertjes, maar ook bacteriën en schimmels, die alle plagen in je tuin in bedwang houden. Helemaal verdwenen zijn ze niet, dat heeft onze mizuna ondervonden die slakken heel lekker vonden, maar dat hoeft ook niet, ze hebben zelf namelijk ook een belangrijke functie in het ecosysteem dat je tuin ondertussen geworden is. Een erg onderschatte aanwezigheid in de tuin zijn alle kleine beestjes die zich in de bodem ophouden: bacteriën, schimmels, nematoden, pissebedden, etcetera. Die zorgen voor een gezonde bodem en voor de voeding die je groentjes zo broodnodig hebben. De belangrijkste beschermmaatregelen voor deze waardevolle wezentjes is 1. de bodem niet meer bewerken, en 2. mulchen. Stoppen met spitten dus, en zorgen voor een permanente bedekking van de bodem, in de winter met boombladeren, stro, houthaksel; in de lente en zomer met vers materiaal zoals gras, smeerwortel, verhakseld snoeihout enzovoort.

Frank van de blog Natuurlijk Moestuinieren heeft het in zijn nieuwste bericht over ‘Slakken, een andere aanpak werkt misschien beter‘:

‘Slakken kun je tot in de eeuwigheid bestrijden of je kan zorgen dat je door planning, doordacht tuinieren en wat tijd het probleem voor altijd oplost. Slakken moet je niet als iets negatief of positief bekijken, het is gewoon een onderdeel van de natuur met zijn eigen functie. Net zoals vele andere dieren en planten.

Je kan je daar druk over maken en je tijd verliezen in nachtelijke zoektochten, het inschakelen van slakkenkorrels en het afdweilen van facebookgroepen en moestuinfora om de ideale oplossing te vinden. Maar die ga je daar niet vinden volgens mij. Ik heb ze alleszins nog nooit zien passeren.’

Lees het hele bericht onder deze link.

Marc

Een gedachte over “natuur- en slakvriendelijk tuinieren

    lefabuleuxjardin zei:
    5 juli 2016 om 20:38

    Ik kan het alleen maar beamen, ja ik zie veel slakken de afgelopen tijd , maar heb niet de indruk dat ze de boel leeg vreten.

Geef een reactie

