Op naar Plasticvrij Leven – De nulsituatie

Geplaatst op Geupdate op

Ik zou een weekje monitoren hoeveel plastic afval mijn levensstijl voortbrengt zonder voorlopig iets aan mijn gewoonten te veranderen. Best moeilijk in de praktijk. Niet dat monitoren, wel het feit dat ik meteen een plastic-alarm ontwikkel en geneigd ben om een alternatief te verzinnen zodra ik merk dat ik alweer een item aan de week-verzameling zal moeten toevoegen. Natuurlijk is het de bedoeling om steeds plasticvrij-er te worden, maar in eerste instantie wilde ik  een beeld krijgen van mijn persoonlijke afvalproductie. Hier is het dan:

yoghurtpotjes, twee brikken, verpakking van pasta, verpakking van hamburgers, kaaskorsten, verpakking van slaatje en lepel

Omdat ik in een gezin leef, zit er een kleine foutenmarge op. Enkele verpakkingen waren aan het begin van de week al geopend en werden collectief leeggemaakt, maar voor elke verpakking geldt dat ik in elk geval ook van de inhoud heb gegeten en dus mee verantwoordelijk ben voor het afval.

Sommige dingen zijn makkelijk te vermijden: meestal neem ik op verplaatsing mijn eigen lunch en bestek mee, maar soms vergeet ik dat dus, zo blijkt. Als ik vlees eet, is dat in principe bio, maar dan zou ik het altijd in een meegebrachte doos moeten laten inpakken in de bio-slagerij in plaats van het voorverpakt te kopen. Dat zou met wat organisatie moeten lukken want vlees beperk ik tot maximum twee keer per week. Pasta kan ik zonder veel moeite in kartonnen verpakking of nog beter in bulk kopen.

Moeilijker punten voor mij zijn: kaas en yoghurt. Rond kaas zit zowat altijd een plastic korst en ik heb zo m’n persoonlijke voorkeurtjes wat yoghurt betreft en nee, die zitten niet per definitie in glazen potten. Dat wordt even zoeken. Ik hoor al enkelen onder jullie fluisteren: wordt dan vegan en klaar. Maar dat trekt me voorlopig niet aan en vegan producten zitten vaak ook in plastic verpakkingen.

Moet je brikverpakkingen beschouwen als plastic-afval? Fostplus leert me dat ze voor het  grootste deel uit karton bestaan, voor 21 % uit plastic en dan nog enkele procenten aluminium. Bij het recyclen worden al die laagjes gescheiden en apart verwerkt. Misschien kan ik op termijn wel vaker zelf plantaardige melk maken – in glazen flessen heb ik die nog nooit gezien – en genoeg tomaten kweken om voor een hele winter en lente passata in te maken, maar voorlopig heb ik voor brikken geen alternatief.

Meestal vind ik het evident, maar er zijn een hoop dingen waar plastic inzit of die in plastic verpakt zijn die ik niet gebruik: shampoo, conditioner en douchezeep in plastic flessen, wegwerp scheermesjes, klassiek maandverband en tampons, crèmes en lotions, frisdrank, allerlei soorten broodbeleg, wegwerpzakjes, vershoudfolie, kant- en klare maaltijden en deeg, voorverpakte sla … Hoera, dat scheelt al heel wat!

Voor de rest riep mijn plastic-observatieweek toch ook een stel vragen op waar ik eerder niet zo bij had stilgestaan:

  • Wat met het venstertje van enveloppen, je kan zulke dingen moeilijk uit je brievenbus weghouden.
  • Wat met magazines waarop je geabonneerd bent, tegenwoordig zitten die allemaal in plastic wrap.
  • Wat met blisters van medicijnen, ook al ben ik zowat een zero-pillenslikker?
  • Wat met diepvriesfrieten? Altijd naar de frituur? De moeite doen om ze zelf te snijden en bakken?
  • Wat met plastic kurken van wijnflessen? Je ziet bij aankoop niet wat voor kurk het is.
  • Wat met horeca-consumpties? Ik ben bv. een theedrinker en thee komt tegenwoordig steeds vaker in theezakjes die niet van papier zijn gemaakt maar van een soort plastic weefsel. Het koekje in folie eet ik over het algemeen niet op, dus dat hoeft geen probleem te zijn.
  • Wat met online bestellingen? Dikwijls zijn ze over-verpakt in zowel karton als plastic, bubbelfolie en tape.
  • Wat met cadeautjes die in plastic verpakt zijn?
  • Wat met toiletpapier, daar zit zo goed als altijd plastic rond?
  • Wat met afval dat geen plastic is? Plastic-vrij is niet gelijk aan zero-waste. Is dat laatste dan mijn doel op termijn?

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik hoef er natuurlijk niet meteen allemaal gepaste antwoorden en alternatieven voor te hebben. Stap voor stap lijkt me de beste garantie voor volhouden op langere termijn. Naarmate ik elegante oplossingen vind en hopelijk ook de geneugten van meer plastic-vrijheid ontdek deel ik ze hier zeker.

Hier kan je lezen wat vooraf ging.

Blogs lezen van mensen die al vele jaren ervaring hebben met plasticvrij of zero-waste leven helpt ook altijd.

Een leuke uit eigen land is Schonestadsmeisje.

En een Amerikaanse: My Plastic Free Life

Sandra

4 gedachten over “Op naar Plasticvrij Leven – De nulsituatie

    robbie zei:
    12 september 2017 om 05:40

    Hey Sandra,
    Leuk experiment! Ik heb dit in 2012 ook een jaar geprobeerd. Helemaal plastic vrij ben ik toen niet geraakt, maar tegenwoordig zijn er een aantal initiatieven die dit gemakkelijker maken zoals bv de verpakkingsloze winkels die her en der opduiken. Een interessante site (gebaseerd in Engeland) ivm het leven zonder plastic kan je hier vinden: http://plasticisrubbish.com/

      sandrotsjka Gereageerd:
      12 september 2017 om 06:33

      Dankjewel voor de tip! Ziet er inderdaad interessant uit die site. Je zegt: ‘ik heb dit in 2012 een jaar geprobeerd.’ Heb je het dan intussen opgegeven, of heb je er toch blijvende gewoonten uit overgehouden?

        Robbie zei:
        12 september 2017 om 06:45

        Ik heb er zeker een aantal goede gewoontes uit overgehouden. Ik kook nog altijd veel meer vers dan voor ik ermee begon, en als ik naar de vuilzakken en pmd zakken zie die elke 2 weken in het straatbeeld verschijnen vermoed ik dat wij minder dan 1/3 het afval, plastic en PMD buiten zetten dan gemiddeld. Als we iets kopen om in huis te gebruiken (bv een trapje of een druiprek) dan kijken we ook eerst of dat bestaat in andere materialen dan plastic. Ben je van plan om zoveel mogelijk plastic vrij te leven, of alleen het plastic voor éénmalig gebruik te vermijden?

        sandrotsjka Gereageerd:
        12 september 2017 om 07:11

        Ik vermoed dat plastic voor eenmalig gebruik mijden ertoe leidt dat je veel bewuster wordt ook ten opzichte van ‘langer levend plastic’, dat gaat hand in hand denk ik, zoals jouw ervaring lijkt aan te tonen.

Geef een reactie

