Eenvoudiger Leven Tip # 8 – Persoonlijke rituelen creëren

Geplaatst op Geupdate op

Dat alle religies en spirituele tradities rituelen hebben is geen toeval. Rituelen geven door hun voorspelbaarheid en vertrouwdheid rust en troost, ze bieden houvast op moeilijke momenten. In andere omstandigheden kunnen ze momenten van vieren, dankbaar zijn en gemeenschap extra in de verf zetten. Anderzijds kunnen rituelen ook beleefd worden als een vorm van verstarring. Wanneer de oorspronkelijke betekenis verloren is geraakt, voelt een ritueel hol. Wanneer er strak aan wordt vastgehouden kan het op de duur neerkomen op een weigering om de veranderlijkheid van situaties, periodes en leven in het algemeen te accepteren. Rituelen hebben dus een dubbel kantje en het is zaak om ze aan de ene kant lang genoeg te herhalen om ze hun krachtige werking te laten uitoefenen en ze tegelijk ook fris en vrij van sleur te houden.

De meesten van ons hebben rituelen, hoewel we over het algemeen misschien eerder geneigd zijn om ze gewoonten te noemen. Als je elke ochtend thee drinkt en dat doet terwijl je de krant leest en machinaal een boterham wegwerkt of je spullen bij elkaar zoekt om het huis uit te gaan, is dat een gedachteloze gewoonte. Je kan het ook optillen naar de status van persoonlijk ritueel: bewust kiezen welke thee je drinkt, hem in een mooi blikje of speciale doos bewaren,  beslissen uit welke kop je zal drinken, er rustig voor gaan zitten en echt proeven. Lang hoeft dat niet te duren, dus ‘geen tijd’ is een lam excuus.

Heel veel dingen kunnen zo ritueel worden: op vaste dagen een rondje lopen in je buurt, aan het eind van je werkweek een specifieke overgang naar het weekend creëren, momenten van meditatie, lezen in bed, bloemen kopen en ze een ereplaatsje in je huis geven, een gerecht dat voor jou bijzonder is en dat je op welbepaalde tijdstippen klaarmaakt … Als je een nieuw ritueel creëert is het een goed idee om het zeker in het begin goed af te bakenen en een strakke regelmaat te geven. Vage intenties als ‘ik ga vanaf nu oefeningen voor mijn rug doen’ worden heel gemakkelijk voornemens die snel verwateren. Je hebt veel meer kans dat je erin slaagt een ritueel te creëren als je een helder en duidelijk plan hebt: ‘ik ga vanaf nu elke avond een uur voor bedtijd een kwartier oefeningen voor mijn rug doen’.

Wat ook helpt: een ritueel bekijken als een geschenk aan jezelf. Dikwijls drukken we ons over gewenste handelingen of veranderingen in ons leven uit in termen van moeten en zelfbestraffing. ‘Ik moet echt vaker zorgen dat ik een kalme zondagavond heb, anders ben ik maandag gestrest en bak ik er weer niks van.’ ‘Ik moet veel meer bewegen anders word ik lui en dik.’ Laten we dat herformuleren als: ‘Voortaan doe ik op zondagavond rustig aan zodat ik nog eens zalig mijn batterijen oplaad en maandag veel energie heb’, en als ‘Ik ga drie keer in de week een half uur wandelen, zodat ik mij fitter en lichter voel’. Geef toe, het klinkt stukken vriendelijker voor jezelf en de kans is groter dat je het effectief doet als je het op die manier ziet.

Heb jij specifieke rituelen of dingen die je al lang als ritueel zou willen hebben? Deel ze als je wil, misschien kunnen wij er ook iets aan hebben.

Sandra

Vorige tip gemist? Hier is tip # 7 – Mini-schoonmaak, maxi-effect

 

 

Geef een reactie

