Blijf je Villa VanZelf volgen?

Geplaatst op Geupdate op

Hallo,

Als je dit bericht krijgt, betekent het dat je je in het verleden hebt aangemeld om de blogberichten van Villa VanZelf te volgen. We hebben intussen een nieuwe website met nieuwe url. Wil je onze artikels verder blijven lezen, meld je dan alsjeblieft opnieuw aan onderaan deze pagina: http://www.villavanzelf.org/blogoverzicht/

Heb je dit bericht al op een andere manier gekregen, dan excuseren we ons voor de dubbele communicatie.

Dank en vriendelijke groeten, Marc en Sandra

Advertenties

Eenvoudiger Leven Tip # 15 – Elf tips voor meer in het nu zijn

Geplaatst op

Ik weet het, het is een dooddoener, dat we gelukkiger worden van meer in het nu zijn. De realiteit is wel dat het klopt, én dat de meesten van ons er het grootste deel van de tijd niet in slagen, mezelf inbegrepen. Onze gedachten zijn overal behalve hier en nu. Al dan niet pijnlijke herinneringen, knagende onrust om wat zou kunnen komen of gefrustreerd verlangen naar wat – hopelijk, maar misschien ook niet – gaat gebeuren, houden ons zowat de hele tijd in beslag. Onze geest lijkt wel een bende rondrennende konijnen in een veld. Nu zijn rondrennende konijnen best schattig, maar niet in je hoofd en lijf. Het komt erop neer dat we zowat de hele tijd in de virtual reality leven van verleden of toekomst. Raar toch als je erbij stilstaat? Kunnen we daar ook iets aan doen? Natuurlijk. Het vergt oefening, maar geef jezelf vooral een pluim elke keer dat je je plots bewust wordt en van je hoge wolk van niet-nu afdaalt naar nu. Hier zijn 11 tips om je daarbij te helpen.

1. Adem

Ademen is ons allereerste instrument om te zijn waar we zijn. Het grootste deel van de tijd doen we het onbewust, maar wanneer je beseft in-uit-in-uit en daar even aandacht voor hebt, ben je plots helemaal aanwezig in het moment.

2. Zeg regelmatig tegen jezelf ‘dit moment is belangrijk’.

Wat je ook aan het doen bent – douchen, de was opvouwen, eten, overstuur zijn, Facebooken, om het even – als je op lukrake momenten zonder speciale reden tegen jezelf zegt ‘Dit moment is belangrijk’ krijg je op de duur meer bewustzijn. En kan je effectief in de gewoonste momenten iets bijzonders ontdekken.

3. Je lichaam scannen

Neem de gewoonte aan om verschillende keren per dag je lichaam te ‘scannen’, niet vanuit je hoofd, maar vanuit wat je voelt. Registreer zonder te oordelen: dit plekje heeft warm, daar doet het een beetje pijn, deze houding voelt ongemakkelijk, dit kledingstuk zit heerlijk, ik wil nu beweging, etc.

4. Je gevoelens scannen

Dikwijls laden we een gevoel bovenop ons oorspronkelijke gevoel. We nemen onszelf kwalijk dat we ons ergeren, we schamen ons omdat we ons down voelen of we vinden onszelf té wanneer we verliefd zijn. Je gevoelens scannen betekent dat je bij het oorspronkelijke gevoel blijft en daar ‘in’ bent. Stel gewoon vast – teleurstelling, vreugde, verdriet, dankbaarheid, … – en laat het daarbij.

5. Je gedachten scannen – en onderbreken

We kennen het allemaal wel: gedachten die maar doorratelen en niet kunnen stoppen. Monologen in ons hoofd waarbij we iemand eens goed de waarheid zeggen. Negatieve en dikwijls repetitieve oordelen over onszelf. Elke keer wanneer je je ervan bewust wordt, kan je besluiten ‘ik wil hier nu mee stoppen!’ en je afwenden van de malende gedachten, desnoods enkele keren achter elkaar.

6. Flow ervaren

Over flow ging Tip 14. Niks beters om helemaal in het nu te zijn dan wanneer je flow ervaart.

7. Aandacht

Telkens wanneer je volledige aandacht hebt voor wie of wat zich voor je neus bevindt – of het nu je kind, je collega, een zonsondergang of je kookpotten op het fornuis zijn – ben je helemaal aanwezig.

8. Acceptatie

Wanneer je erop begint te letten, besef je dat we ons heel dikwijls verzetten tegen wat er is. Het is koud en waarom regent het alweer? Moet zij/hij per se vervelend doen? Ben ik nu echt diegene die altijd de haren uit de afloop moet halen? Hé bah, opstaan wanneer het nog donker is, is pure ellende … Elke keer wanneer je kan accepteren dat er is wat er is, daal je neer op deze aarde en land je middenin het nu.

9. Non-verbale communicatie

Iemand glimlacht naar je op straat, iemand legt een hand op je arm, je knuffelt je partner, hebt je baby of je huisdier op schoot, … Wanneer jij en een ander elk van jullie kant een fysiek gebaar kunnen geven/ontvangen, ben je vanzelf even hier en nu.

10. Lachen

Behoeft geen uitleg, denk ik. Lachen is therapie en medicijn voor zowat alles. Lachen en tegelijk je in gedachten ergens heel anders bevinden is verdraaid moeilijk. Laat je dus vooral verleiden om veel te lachen.

11. Zwaai je verhalen uit

Onlangs las ik deze: ‘Zo lang we aan onze verhalen vasthouden, verkiezen we het verleden boven dit moment.’ (Michael Brown). Hoe herken je een verhaal bij jezelf? Verhalen bevatten meestal oordelen, onze persoonlijke interpretatie van iets wat gebeurde waar we niet van kunnen afstappen, waardoor we ook de gebeurtenis niet achter ons kunnen laten. ‘Toen sms’te zij mij drie nietszeggende zinnen en liet ze mij totaal respectloos in de steek’ is een verhaal dat je voor jezelf geconstrueerd hebt. Je kan veel gemakkelijker loslaten als je de situatie bekijkt als ‘Toen stuurde ze mij een sms en beëindigde daarmee de relatie’.

Heb jij nog meer hier-en-nu-tips? Delen graag!

Sandra

Eenvoudiger Leven Tip # 14 – 5 tips voor meer flow

Geplaatst op Geupdate op

Natuurlijk weten we het wel: dat het belangrijk is om regelmatig die dingen te doen die ‘echt ons ding’ zijn. Maar er is vaak zoveel anders wat zich op de voorgrond dringt en ‘ik ben prioritair’ schreeuwt.  De job, de kinderen, eten op tafel, geld op de rekening, de zoveelste huishoudklus en de to do-lijstjes zijn allemaal samen perfect in staat om ons voortdurend van ‘ons ding’ weg te houden.

Maar wat is dat ‘je ding’? Weet jij het voor jezelf? Het zijn die bezigheden waarbij we ‘flow’ ervaren, een begrip van de Amerikaanse psycholoog Mihaly Csikszentmihalyi (wat een naam heeft die man!).

Het gaat om dingen waar we een zeker talent voor hebben.
We kunnen er urenlang geconcentreerd mee bezig zijn.
We raken in een staat van bewustzijn waarbij we de tijd uit het oog verliezen.
We voelen een juist evenwicht tussen uitdaging (het is moeilijk genoeg, maar niet te moeilijk) en routine (het wordt nooit zo gemakkelijk dat we ons gaan vervelen).
We zijn in staat onszelf bij te sturen door onszelf feedback te geven terwijl we bezig zijn.
We voelen ons van binnenuit gemotiveerd omdat we gewoon genieten van wat we doen.

Vind jij zulke flow-momenten in je werk? Dan heb je het getroffen, koester die job. Voor velen liggen flow-ervaringen buiten hun werkuren, maar nodig hebben we ze allemaal. Ze voeden ons, geven energie en zelfwaardegevoel. We kunnen er ook waardering van anderen door krijgen of onze talenten delen.

Hier zijn 5 tips voor meer flow:

  1. Als je niet goed weet wat ‘jouw ding’ is, ga dan eens terug naar je kindertijd. Wat deed je toen graag, waardoor verloor je het besef van tijd? Kan je die passies als kind doortrekken naar je volwassen leven?
  2. Reserveer momenten om met je passies bezig te zijn en zet ze in je agenda net als je zakelijke of gezinsafspraken. Hou je er ook aan!
  3. Neem de tijd. Flow is geen kwestie van de on/off-knop omdraaien. Vaak moet je er even inkomen. verwacht niet van jezelf dat je vanaf minuut één de juiste stemming te pakken hebt.
  4. Probeer een speelse houding te vinden. Flow heeft vaak te maken met creativiteit. Sta jezelf dus toe te experimenteren en neem het niet te serieus, daar komen meestal de mooiste resultaten uit voort.
  5. Onderzoek welke afronding voor jou het beste werkt. Je kan doorgaan tot je moe en hongerig bent en helemaal voldaan of je kan stoppen op een vooropgezette tijd en een ‘staartje’ laten liggen waarmee je een volgende keer direct weer de draad kan oppikken.

Zin om hieronder te delen wat voor jou echte flow-bezigheden zijn? Doen!

Sandra

Zelf maken: dit is geen zuurkool, wel kraut-chi

Geplaatst op Geupdate op

Wie wil er nog zuurkool – lauwwarme drab bij een broodje met worst op de kermis is mijn eerste onaangename associatie – als je ook kraut-chi kan maken? Never heard of? Kraut-chi is de samentrekking van sauerkraut en kimchi. Beide hebben als basis gefermenteerde kool, maar het eerste komt uit de Europese keuken en het tweede uit de Koreaanse. Combineer je beide, dan krijg je kraut-chi, een fris-zurige groentensalade. Het is heel eenvoudig te maken op een tv-loze winteravond.

Dit heb je nodig: een grote, goed schoongeboende emmer of teil, glazen potten met schroef- of clipdeksel, groenten (allerlei samenstellingen zijn mogelijk volgens wat je in huis hebt, in ons geval was het veel rode en weinig witte kool. Opletten met pompoen en wortel, daarvan gebruik je naar verhouding best niet te veel omdat ze minder water bevatten dan kool), messen, dunschiller, zout en smaakmakers. In dit geval look, gember, venkelzaad en jeneverbessen, maar je kan bv. ook peperkorrels of pepertjes toevoegen als je het graag pittig hebt.

Zo ga je te werk:

Weeg alle groenten. Dit om te weten hoeveel zout je moet toevoegen. Een verhouding van 1,5 à 2% zout is goed. Wij hadden 2 kg groenten en voegden 40 g zout toe.

Snijd alle groenten in snippers of fijne stukjes met mes en/of dunschiller en doe ze in de emmer. Voeg ook het zout en de smaakmakers toe en schep door elkaar. Dat ziet er ongeveer zo uit.

Begin de groenten met je handen te kneden, knijpen, bewerk ze met je vuisten, kortom: laat je maar eens goed gaan. Na een tijdje ziet het er zo uit.

Blijf doorkneden tot de groenten flink vocht afgeven en er onderaan in de emmer een bodempje sap staat. Lukt dit niet goed? Dan ken je nog iets meer zout toevoegen of een beetje water dat je eerst gekookt hebt en hebt laten afkoelen. Wanneer je mengsel klaar is schep je het over in de glazen potten, goed aandrukken, heel de pot vol. Als je de groenten aandrukt, moet er meteen vocht naar boven komen.

Schroef de deksels erop en zet de potten in een plastic bakje, op kamertemperatuur. In de komende dagen begint het fermentatieproces. Er zal vocht langs de randen van de potten sijpelen en je kan soms fermentatiegassen horen ontsnappen. Je kan een handje helpen door elke dag de deksels los en weer vast te schroeven om de potten te luchten. Na een vijftal dagen kan je al eens proeven van je kraut-chi. Je kan de potten dan naar een koelere plek verhuizen en ze nog maanden bewaren. Succes en smakelijk!

Vertel hieronder iets over je ervaring met kraut-chi maken als je je aan het experiment waagt.

Sandra

Plasticvrij Leven – Stap voor stap

Geplaatst op Geupdate op

Ik geloof dat ik me had voorgesteld om in één keer Zero Plastic te gaan. Zoiets als de alcoholicus die besluit geen druppel alcohol meer te drinken of de roker die finaal stopt. Maar zo werkt het dus niet voor plastic. Dat is helaas zo alomtegenwoordig en zo verweven met onze dagelijkse consumptie dat het tijd, planning en geduld kost om de omschakeling te maken. Stap voor stap dus. Hier zijn, ter inspiratie, mijn recentste stapjes.

Losse thee in plaats van thee in builtjes. De evolutie naar thee in piramidevormige zakjes gemaakt van polyethyleen liet ik eerder al zo veel mogelijk aan me voorbij gaan. Toen ik bij recent opzoekingswerk ontdekte dat de meeste papieren theezakjes behandeld zijn met een laagje polypropyleen om ze steviger te maken en het dus geen goed idee is om dag na dag theezakjes in de compostemmer te gooien zoals wij deden, ging de knop om. Weg ermee!

Rijst, quinoa en kokosrasp, wat ik tevoren meestal verpakt kocht, kocht ik recent verpakkingsvrij en daar wil ik ook bij blijven.

Stilaan schakel ik over naar onverpakte specerijen. Onlangs zwarte peper en currypoeder bijgevuld.

Ik maakte nog een keer zelf wasmiddel. Het recept daarvoor is heel eenvoudig: 40 gram castillezeep raspen en de vlokken oplossen in 2,5 l kokend water. Laten afkoelen en in flessen overgieten. Ik gebruik geen wasverzachter en voeg een katoenen zakdoekje met 7-8 druppels etherische olie naar keuze toe aan de was.

Verder kocht ik 3 kg speltbloem in een papieren zak van Boerencompagnie in plaats van kleine verpakkingen die niet helemaal te recyclen zijn. Extra leuk om te weten dat die bloem maar enkele kilometers heeft afgelegd om in de winkel te raken (van Heverlee naar Leuven).

Door met mensen rond me te praten over plastic minderen breidt mijn kennis ook uit, zodat ik meer opties heb. Zo kwam ik onlangs in The Food Hub in Brussel (die in Leuven kende ik al een tijdje) en vertelde een vriend me over Terrabio, ook in Brussel. In Leuven ging in de Sluisstraat Content 2.0 open, een tweede verpakkingsvrije winkel.

Misschien vraag je je nu af of plasticvrij niet duurder uitkomt. Vaak zijn verpakkingsvrije producten namelijk ook bio. Ik neem meestal de proef op de som wanneer ik een product overschakel en stel vast dat in vele gevallen de nieuwe keuze ongeveer hetzelfde kost of goedkoper is dan de oude. Voor één item in dit bericht was dat niet het geval: zwarte peper kostte verpakkingsvrij een stuk duurder.

Wat heb ik nog geleerd? Planning is alles. In plaats van gauw even ongepland de supermarkt inrennen zorgvuldig tevoren bekijken wat ik nodig heb en ervoor zorgen dat ik de nodige zakjes en potjes bij me heb. Het is iets meer moeite, maar het is rustiger winkelen en geeft veel meer voldoening achteraf. Het doet mij ook beseffen dat we als consument veel macht hebben. Het economische kaartenhuis staat of valt met wat wij als consument al dan niet willen aankopen. En nu is het hopen dat eindelijk dat verbod op plastic zakjes er ook in Vlaanderen komt. Want af en toe mogen overheden ook wel eens een stap zetten, natuurlijk.

Sandra

 

 

 

Eenvoudiger Leven Tip # 13 – Schiet rustig op

Geplaatst op

We kennen er allemaal wel minstens één: mensen die uit ongebreidelde energie opgetrokken lijken. Ze klussen aan de lopende band of starten vlotjes projecten op. En waar ze zich op toeleggen lijkt ook nog eens moeiteloos richting voltooiing te gaan. Mijn partner noch ik zijn zulke doeners en er is een goeie kans dat jij evenmin zo iemand bent (indien toch wel, kan je dit bericht overslaan).

We hebben allemaal grotere of kleinere dromen: eindelijk een gezellig ingerichte slaapkamer hebben, een fijne tuin vol bloemen en groenten aanleggen, een boek schrijven, een wereldreis maken, de oude job opzeggen en iets anders gaan doen … Over het algemeen is het de omvang – of schijnbare omvang – van dit soort ondernemingen die ons afschrikt en ons in de status quo en het droomstadium houdt. We zullen er wel eens aan beginnen als en wanneer … Waarna de voorwaarden die we stellen natuurlijk nooit uitkomen.

De oplossing?

Stap 1: begin.

Ben je een voorzichtig iemand dan kan je met een stappenplan starten. Schrijf spontaan op welke acties er allemaal nodig zijn voor je grote klus of droom. Het hoeft nog niet in chronologische volgorde te zijn, dat komt later wel. Probeer de stappen zo klein mogelijk te houden. Dus niet als je een wereldreis wil maken: ‘plan de route’, maar ‘ga naar een reisboekhandel of bibliotheek en doe inspiratie op uit reisboeken’.

Ben je een eerder roekeloos type dat zich ergens ingooit, doe dat dan. Start ergens mee, lukraak. Trek de laden en kasten van je slaapkamer open en bekijk wat er allemaal weg kan als eerste stap naar de droomkamer.

Stap 2: schiet rustig op

Je een paar weekends een hernia werken om iets zo snel mogelijk af te hebben is niet leuk. Je hebt het dan wel klaar en de bevrediging kan groot zijn, maar je bent uitgeput en die weekends wil je zo snel mogelijk uit je geheugen wissen. Als je een groot project opdeelt in hele kleine stapjes – zelfs stapjes die je maar 10 minuten kosten zijn meegenomen – heb je veel vaker een gevoel van iets bereikt te hebben. Je kan genieten van elk klein dingetje dat af raakt en je dichter bij het einddoel brengt. Al die tussenstops kunnen je ook telkens energie geven voor de rest van het traject.

Stap 3: hou de regelmaat erin

Er is maar één grote vijand van deze manier van werken, en dat is stagnatie. Je bent tot op een bepaald punt geraakt en plots is er een maand omgevlogen en heb je geen enkel micro-stapje gezet. Ontmoedigend, maar niet getreurd. Je kan de draad gewoon opnemen en doorgaan. Wat kan helpen tussendoor is orde houden: na elk stapje dat je hebt gezet je werkplek zo aantrekkelijk mogelijk achterlaten. Boeken en paperassen netjes opbergen, gereedschap aan de kant leggen, afval opvegen en weggooien. Zo wordt de kans dat je motivatie hebt om een volgende stap te zetten veel groter. Voor wie houdt van systematisch aanpakken kan een agenda bijhouden prima werken : voor jezelf noteren wanneer je wat hebt gedaan en vooruit plannen wanneer je een volgende stap zal zetten.

Ben je geen superenergieke doener, dan kan je dus net zo goed een rustige opschieter zijn. Het leeft eenvoudiger en geeft je waarschijnlijk meer kansen op klein en groot geluk.

Op de foto hiernaast zie je een ‘Micromovement wheel’ voor het breien van een trui gemaakt door SARK, een Amerikaanse auteur/kunstenares/spreker. Zij gaat uit van stapjes die maar 5 minuten hoeven te duren.

Veel succes!

Sandra

Zelf kruidenzout en scrub-zout maken

Geplaatst op

Zout met een extra smaakje en scrub-zout met een lekker geurtje: je kan het in hippe winkels kopen waar je minstens zo veel betaalt voor imago en verpakking als voor de inhoud van het potje, of je kan het doodgewoon zelf maken. Op het drogen van kruiden na gaat het snel, het is leuk om te doen en nog leuker om achteraf te gebruiken.

Voor het kruidenzout heb ik enkele weken geleden kruiden geoogst in de tuin: takjes rozemarijn en tijm, blaadjes lavas en salie (de lavendel op de foto is voor het scrub-zout). Nu is het een beetje laat op het seizoen voor lavas, maar heb je de andere kruiden in de tuin staan, dan kan je daarvan nog oogsten. Potjes verse kruiden kopen en ze drogen of werken met al gedroogde kruiden is een alternatief.

De kruiden hebben een drietal weken op een droge en koele plek gedroogd. Steeltjes en harde delen haal je eraf.

De blaadjes kan je malen in een keukenrobot, ik heb ze een tweede keer gemalen in een houten koffiemolen die ik enkel voor kruiden gebruik. De gemalen kruiden in een glazen potje doen, zout van goede kwaliteit – bijvoorbeeld Atlantisch of Keltisch zeezout – toevoegen en schudden tot alles vermengd is. Als je kant-en-klaar kruidenzout koopt, bestaat meestal maar 5 of 6 % uit kruiden, bij dit zout is dat veel meer, maar je kan de verhouding naar eigen smaak maken.

Voor het scrub-zout is dit de samenstelling: enkele koffielepels gedroogde lavendelbloemetjes, gewoon keukenzout – in dit geval heeft de kwaliteit weinig belang -, 6 druppels essentiële olie van lavendel, één eetlepel amandelolie of een andere olie naar keuze die goed is voor de huid, zoals jojoba-olie, argan-olie, hennep-olie, avocado-olie, of als je dat allemaal niet in huis hebt is olijfolie ook prima geschikt. Alles in een potje doen, goed schudden en klaar. Het fijne aan deze scrub is dat doordat er wat olie inzit je tegelijk scrubt en je huid voedt, zodat je na de douche geen body lotion hoeft te smeren.